Guillaume Knies
  Amsterdam 16-09-1938

Over Guillaume

 

Guillaume Knies is beeldend kunstenaar, werkzaam in Amsterdam. Heeft zich op veel verschillende gebieden geuit. Zijn stijl is abstract expressionistisch en kleurrijk. Hij maakt objecten en installaties, werk op papier, paneel van papier maché , zeewier en andere natuurlijke materialen. Hij heeft zich niet veel in het tentoonstellingscircuit bewogen maar heeft met zijn werk wel talloze bijdragen geleverd aan theater- en festivalproducties. Gezien de tijdelijkheid daarvan zijn slechts foto’s en documenten overgebleven. Zijn meest actuele project is de vervaardiging van een eenmalig kunstenaarsboek waarin gedurende een bepaalde periode elke dag één blad werd gevuld met gouaches, tekeningen en collages. Elk blad is uitvouwbaar en toont daarmee telkens weer een nieuwe afbeelding. Het hele boek (Een Nieuwen Dag) is vervolgens per blad gefotografeerd en uiteindelijk op dvd gezet door Anton Staartjes met ondersteuning van een muzikale compositie door Rob Fransen.

 

Werkwijze en materiaalkeuze   Er zijn dagen dat je dromen mag en er zijn dagen dat je helder ziet. Dan gaat het met name om kleuren en structuren die op elkaar zijn afgestemd of zelfs met elkaar in contrast zijn. Ik laat me graag inspireren door organische en niet-organische materialen die ik vervolgens tot een beeld probeer te verwerken met behulp van diverse technieken.

Bij de bouw van het Labyrint in Amsterdam Zuidoost heb ik veelsoortig materiaal gebruikt dat sterk met elkaar in contrast was. Het geheel bestond uit drie hoogteniveaus en werd gevormd door het hout van telefoonpalen, de koppen van heipalen, diverse metalen en transparant rasterwerk. Helaas is het door gemeentelijke herbestemming van het terrein afgebroken.

Alle verzamelde gedachten willen zich uiten in een beeld en het zoeken naar uitdrukking komt tot uiting in het materiaalgebruik. Dat beeld kan minimaal zijn zoals bijvoorbeeld in de serie Dagboek waarin ik de weerslag van een ziekte- en herstelperiode probeerde te verbeelden in gouache en grafiet, een dagelijks beeld van stilte met af en toe een beweging.

In de serie Tantra’s stond de ervaring van het verschil tussen Oosters en Westers denken over tijdsbeleving centraal, vertaald met behulp van gedroogd zeewier.

In vervolg hierop zijn grote panelen met papier maché gemaakt.
In mijn laatste beeldverhaal Een Nieuwen Dag ging het onderzoek uit naar nieuwere materialen, zoals bijvoorbeeld plastic folie, om onder andere de herinnering aan een reis en natuurbeleving weer te geven.
De keuze is onbeperkt maar in mijn beleving moet de ontdekking ervan steeds weer een verrassing zijn!